Rezervační smlouva: jak by měla vypadat a proč ji vůbec podepisovat?

Rezervační smlouva: jak by měla vypadat a proč ji vůbec podepisovat?

Rezervační smlouva je velmi důležitým dokumentem, jehož podepsání je výhodné pro majitele i kupce nemovitosti – slouží totiž k potvrzení skutečného zájmu kupujícího. Jak už název napovídá, rezervační smlouvou svou nemovitost rezervujete pro vážného zájemce. Vy tak získáte vážného kupce, on zase dostatek času na vyřízení hypotéky nebo dalších záležitostí.

Aby rezervační smlouva splnila svůj účel, musí mít tu správnou podobu. Jsou věci, na kterých se při prodeji domu nevyplatí šetřit – a právní služby mezi ně rozhodně patří. Určitě tedy neváhejte a s vypracováním rezervační smlouvy se obraťte na zkušeného právníka. Pokud využíváte služeb Zafixu, nemusíte si s návštěvou právníka ani poplatkem za zpracování smlouvy lámat hlavu. My se o vše postaráme. Rezervační smlouvu naleznete kdykoli ve vaší administraci nemovitosti (v sekci dokumenty).

Proč rezervační smlouvu podepsat?

Už jsme zmínili, že rezervační smlouva slouží k potvrzení zájmu. Při prohlídce vám mnohdy zájemci naslibují hory doly – vědí totiž, že je to pro ně zcela nezávazné. Za pár dní však může být jejich rozhodnutí úplně jiné. Vy v lepším případě ztratíte jednoho zájemce a pár hodin nebo dní, v tom horším poté i celou řadu dalších potenciálních kupců – to když stihnete kontaktovat realitního experta, který po domluvě s vámi zruší další domluvené prohlídky. Kvůli jednomu nespolehlivému „zájemci“ se tak můžete vrátit zpět na začátek.

S rezervační smlouvou se vám nic takového nestane. Nejenže si dotyčný před podepsáním dobře rozmyslí svůj zájem, ale navíc budete mít v ruce platný dokument, který je pro obě strany závazný (za porušení hrozí sankce stanovené právě rezervační smlouvou).

Kdy rezervační smlouvu podepsat?

Ve chvíli, kdy se z některého z potenciálních kupců začne klubat opravdu vážný zájemce o koupi, je ten správný čas pro podepsání rezervační smlouvy. Motivací pro kupce je právě záruka, že nemovitost nebudete nabízet nikomu jinému. Motivací pro vás je zase jistota budoucího nákupu, která je zaručena i složením rezervační zálohy. Tu je nutné co nejdříve po podpisu smlouvy zaslat na náš separátní zálohový účet (veškeré podrobnosti o platbě jsou uvedeny v rezervační smlouvě).  

Rezervační smlouva musí splňovat určité náležitosti

Rezervační smlouva je velmi důležitým dokumentem. Tomu by měla odpovídat i její podoba – stažení vzoru z internetu tedy není tou nejšťastnější volbou. Každá smlouva musí obsahovat podrobné informace o osobách, které ji mezi sebou uzavírají. Samozřejmostí jsou jména, rodná čísla a bydliště uvedená v občanských průkazech. Dále by neměly chybět ani údaje o nemovitosti, která je předmětem smlouvy. Je nutné uvést přesná označení v takové podobě, v jaké je eviduje katastrální úřad.

Dalším důležitým bodem je stanovení rezervační lhůty. Ta označuje časový úsek, během kterého prodávající nemůže nabídnout nemovitost jinému zájemci a kupující musí vyřídit věci spojené s následnou koupí (např. financování nemovitosti). Pokud kupující hradí cenu nemovitosti z vlastních prostředků, udává se nejčastěji 30denní rezervační lhůty. Když je nutné vyřizovat hypotéku, prodlužuje se tato doba na 60-90 dní – s tím vám ale samozřejmě poradí realitní expert. 

V rezervační smlouvě by poté měla být uvedena finální kupní cena. Tyto údaje slouží k tomu, aby v budoucnu nemohla být cena měněna. Neméně důležitou informací je poté i způsob úhrady kupní ceny – tedy např. že rezervační záloha byla složena při podpisu smlouvy a zbývající část bude uhrazena do konce rezervační lhůty. Smlouva by poté měla upravovat nakládání s rezervační zálohou. Jedním ze způsobů je její odečtení od celkové ceny nemovitosti, pokud kupující včas uhradí zbývající část. V případě, že kupující svou povinnost vyplývající ze smlouvy nedodrží (odstoupí nebo neuhradí celou kupní cenu), může tato záloha propadnout jako tzv. smluvní pokuta. Když však od smlouvy odstoupíte vy (jakožto prodávající), je nutné celou zálohu vrátit kupujícímu.

Rezervační smlouva by v neposlední řadě měla ošetřovat i předání nemovitosti kupujícímu (zpravidla do 10 dnů od uhrazení celé kupní ceny).

Se Zafixem se nemusíte o nic starat

Zní to celé dost složitě, nemyslíte? Věřte ale, že zkušený právník si s přípravou rezervační smlouvy hravě poradí. A právě služby právníka budete mít v případě spolupráce se Zafixem plně k dispozici. Rezervační smlouvu budete mít připravenou už od zahájení prodeje – najdete ji kdykoli ve své administraci. Stačí si ji jen vytisknout a doplnit údaje o zájemci, rezervační lhůtě nebo kupní ceně. S tím vám samozřejmě v případě potřeby pomůže váš realitní expert. Pokud bude nutné provést ve smlouvě nějaké změny, do dokumentu raději sami nezasahujte, ale obraťte se zase na realitního experta.

Ve chvíli, kdy je rezervační smlouva podepsána, začne realitní expert (za pomoci právníka) pracovat i na přípravě samotné kupní smlouvy. To vše bez starostí a dalších poplatků – zpracování dokumentů je zahrnuto ve fixní ceně balíčku, která činí 19 900 Kč. Samozřejmě i v této fázi stále platí garance prodeje nemovitosti, která vám zaručuje, že pokud vaši nemovitost neprodáme podle plánu (do smluveného termínu a za dohodnutou cenu), vrátíme vám všechny peníze.

Nechte si ocenit vlastní nemovitost zdarma
Profesionálně ohodnotíme vaši nemovitost. Je to zdarma a stačí nám pár údajů.
Odhad zdarma